3 forretningsmodeller for gavekort - og hva det betyr for deg som kjøper

Hvordan tjener bedrifter penger på gavekort? Forretningsmodellen bak gavekortet du gir er avgjørende for hvor god brukeropplevelsen blir.
Erlend Solum Ledang
Erlend Solum Ledang, Daglig leder
september 2023

Den siste tiden har temaet "ubrukte gavekort" på nytt blusset opp i media og politikken. Dette er vi i Givn glad for, men vi mener debatten ikke klarer å få frem rotårsaken til at så mange gavekort blir glemt.

Givn er et levende eksempel på at gavekort kan være forbrukervennlig. I 2022 ble 95% av våre gavekort brukt, skyhøyt over det som er vanlig i bransjen.

Nøkkelen til suksess ligger i forretningsmodellen.

De 3 forretningsmodellene for gavekort

Selv om gavekort i en årrekke har vært kritisert, fortsetter nordmenn å kjøpe de - fordi det er praktisk gave og mer personlig enn å gi penger. Gavekort har kommet for å bli.

Alle bedrifter som tilbyr gavekort i markedet trenger å tjene penger på det. Det koster å drive utvikling, markedsføring og drift. Men hvordan man tjener disse pengene har enorm påvirkning på hvordan produktet blir. De primære måtene å tjene penger på gavekort er...

  • Ubrukte gavekort

  • Tjenestegebyr kjøper

  • Tjenestegebyr innløser

Ubrukte gavekort

Å beholde pengene når du og jeg ikke bruker gavekortet er tradisjonelt den vanligste måten å tjene penger på gavekort. Utstedere som bruker denne modellen måler systematisk "breakage" (inntekter fra tjenester som er betalt, men ikke brukt) og optimaliserer for at det skal være så høy som mulig. Helt naturlig, når bedriften tjener pengene sine på denne måten.

Dersom bedriften klarer å få tilstrekkelig salg og distribusjon på gavekortene kan denne forretningsmodellen være svært lønnsom og gi stor avkastning innen kort tid.

Bakdelen for forbrukerne er at bedriften ikke har noen incentiver for å gjøre sluttbrukeren fornøyd. Tvert i mot tjener bedriften mer penger desto vanskeligere det er å bruke gavekortet. Når forbrukerrådet advarer mot å kjøpe gavekort, er det slike gavekort de mener.

Paygoo, Universal Presentkort og Dittgavekort (Thon Gruppen) er eksempler på slike gavekort. De fleste nasjonale butikkjedene og kjøpesentre har også denne forretningsmodellen som motivasjon for å tilby gavekort i markedet.

Tjenestegebyr kjøper

Å pålegge kjøper av gavekortene et gebyr er relativt vanlig hos aktører som selger til bedrifter. Dette er en transparent måte å ta seg betalt på.

Glede bruker denne forretningsmodellen. Oppdatert 25 sept 2023: Glede tar nå også en andel av gavekort som ikke blir brukt.

Tjenestegebyr innløser

Den siste måten er å ta seg betalt fra stedet hvor gavekortet brukes (innløses). Kjøper eller mottaker av gavekortet betaler ingen ting.

Denne forretningsmodellen bruker vi i Givn.

Nøkkelen til forbrukervennlige gavekort

Forbrukerrådet fremhever kort utløpstid (ett år) som den viktigste årsaken til at gavekort blir glemt. Våre erfaringer og data tyder på at dette ikke stemmer. For de fleste er ett år god nok tid på å få brukt gavekortet. Hvis man har glemt/mistet gavekortet etter 6 måneder, har man også det etter 2 år. 

I Givn har vi ett års utløpstid som standard på gavekortene våre. Likevel ble over 95% av gavekortene i 2022 brukt.

Nøkkelen til suksess er at vi har alt å tjene på at kundene blir fornøyd - at gaven ender opp med å bli brukt.

Her er de 3 viktigste tingene vi har gjort for at gavekortene skal bli brukt:

  • Sørget for at gavekortene er knyttet til et telefonnummer, slik at de alltid kan gjenfinnes dersom det mistes. 

  • Sende påminnelser på SMS når vi ser at gavekortet kanskje er glemt.

  • Forlenge gavekortene (uten forbehold) til de som trenger mer tid på å få brukt det. Forlengelsesgaranti, som vi kaller det.

Slik gir du et gavekort som blir brukt

Neste gang du skal gi et gavekort i gave, still deg spørsmålet "Hvem kjøper jeg gavekort av?" og "Hvordan tjener de penger?" Hvis svaret er ubrukte gavekort er sjansene store for at gavekortet ender opp med å bli nettopp, ubrukt.

Bare så det er nevnt. Midlene fra de 5% gavekortene som ikke blir brukt fordeler vi i Givn til lokale bedrifter som er tilbydere på gavekortene våre.

----

Les også: Til kamp mot ubrukte gavekort

Erlend Solum Ledang
Erlend Solum Ledang, Daglig leder
september 2023
Givn
Gi fantastiske matopplevelser i gave. I stedet for ting som ikke blir brukt.
Gå til Givn.no
Givn Norge AS
Sorgenfriveien 9, 7031 Trondheim
Org.nr 927 405 938 MVA
Kontakt oss Vilkår for kjøpere Personvernpolicy