Givn er en plattform som lar norske restauranter og opplevelsesbedrifter selge gavekort på nett. I tillegg får bedriftene på plattformen gjester gjennom å være del av Givn sine plattformgavekort - som selges til privatpersoner og bedrifter som ønsker å gi matopplevelser i gave ved ulike anledninger.
I 2024 regner vi med at over 10 000 gjester vil finne veien til norske restauranter - fordi de fikk et av våre gavekort (f.eks Givn Oslo eller Givn Tromsø).
For å kartlegge totalverdien som gjestene legger igjen i norske restauranter, har vi gjennomført en undersøkelse med 285 personer, etter de har brukt gavekortet sitt.
I undersøkelsen svarte 130 av 258 at det var første gangen de spiste på restauranten. 50.3% av gjestene med Givn plattformgavekort har altså ikke vært på restauranten tidligere, og kan regnes som helt nye kunder.
I undersøkelsen svarte 92 av 285 at gavekortet dekket hele regningen de hadde på restauranten. 68% av gjestene med Givn plattformgavekort legger altså igjen mer penger enn gavekorterts verdi i restauranten.
I undersøkelsen svarte 272 av 285 at de spiste sammen med flere personer.
70,5% svarte at de var 2 personer.
5,5% svarte at de var 3.
13,5% svarte at de var 4.
6% svarte at de var flere enn 4.
På et bord hvor det brukes Givn plattformgavekort sitter det snitt 2,56 personer.
Følgende eksempler viser den konkrete verdiskapningen ved 2 ulike besøk på norske restauranter. Takk til Kanpai og Spontan Vinbar for deling av data på totalregningen ved bordet.
Oppsummert, her er de 3 viktigste funnene fra undersøkelsen om Givn plattformgavekort.
Det er vanskelig å fatstslå 100% - men regner man inn faktorene over, er det sannsynlig at bidraget til norsk restaurantbransje er mellom 20-30 millioner i 2024.
Se resultatene fra undersøkelsen i presentasjonsform (PDF).