Givn gavekort på matopplevelser har blitt populære
Givn gavekort på matopplevelser har blitt populære

13 nye millioner til norske restauranter i 2024

I 2023 brukte 5 268 personer Givn plattformgavekort for 6,6 millioner kr på norske restauranter. I 2024 blir det dobbelt så mye.

Givn er en plattform som lar norske restauranter og opplevelsesbedrifter selge gavekort på nett. I tillegg får bedriftene på plattformen gjester gjennom å være del av Givn sine plattformgavekort - som selges til privatpersoner og bedrifter som ønsker å gi matopplevelser i gave ved ulike anledninger.

I 2024 regner vi med at over 10 000 gjester vil finne veien til norske restauranter - fordi de fikk et av våre gavekort (f.eks Givn Oslo eller Givn Tromsø).

For å kartlegge totalverdien som gjestene legger igjen i norske restauranter, har vi gjennomført en undersøkelse med 285 personer, etter de har brukt gavekortet sitt.

Halvparten (50,3%) er helt nye gjester

I undersøkelsen svarte 130 av 258 at det var første gangen de spiste på restauranten. 50.3% av gjestene med Givn plattformgavekort har altså ikke vært på restauranten tidligere, og kan regnes som helt nye kunder.

Mersalg

I undersøkelsen svarte 92 av 285 at gavekortet dekket hele regningen de hadde på restauranten. 68% av gjestene med Givn plattformgavekort legger altså igjen mer penger enn gavekorterts verdi i restauranten.

2,56 gjester ved bordet

I undersøkelsen svarte 272 av 285 at de spiste sammen med flere personer.

70,5% svarte at de var 2 personer.

5,5% svarte at de var 3.

13,5% svarte at de var 4.

6% svarte at de var flere enn 4.

På et bord hvor det brukes Givn plattformgavekort sitter det snitt 2,56 personer.

2 eksempelbesøk

Følgende eksempler viser den konkrete verdiskapningen ved 2 ulike besøk på norske restauranter. Takk til Kanpai og Spontan Vinbar for deling av data på totalregningen ved bordet.

Besøk på Kanpai restaurant 24. jan 2024 Besøk på Kanpai restaurant 24. jan 2024
Besøk på Spontan Vinbar 27. okt 2023 Besøk på Spontan Vinbar 27. okt 2023

Oppsummert, her er de 3 viktigste funnene fra undersøkelsen om Givn plattformgavekort.

  • En gjest bruker i 7 av 10 tilfeller mer enn gavekortets verdi.
  • En gavekort-gjest drar med seg minst én ekstra person inn i restauranten.
  • Halvparten av gavekort-gjestene er nye kunder.

Det er vanskelig å fatstslå 100% - men regner man inn faktorene over, er det sannsynlig at bidraget til norsk restaurantbransje er mellom 20-30 millioner i 2024.

Se resultatene fra undersøkelsen i presentasjonsform (PDF).

Utnytter du potensialet i gavekort?
Lær hvordan Givn kan hjelpe din restaurant å vokse gjennom gavekort.
Les mer om Givn
Givn Norge AS
Sorgenfriveien 9, 7031 Trondheim
Org.nr 927 405 938 MVA
Kontakt oss Vilkår for brukersteder Personvernpolicy